Competenta materiala si teritoriala- contencios administrativ si fiscal

Competenta teritoriala in materie administrativ fiscala revine in continuare instantei de la domiciliul reclamantului sau de la domiciliul paratului, art. 10 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ nu a fost modificat si nu contravine art. 105 NCPC.

In plus, potrivit art. 109 NCPC, si in alte materii va subzista aceasta competenta teritoriala alternativa in cererile indreptate impotriva statului, autoritatilor si institutiilor centrale sau locale, precum si a altor persoane juridice de drept public. O actiune in raspundere civila delictuala pentru nelegala prelucrare a datelor cu caracter personal sau pentru diverse prejudicii de imagine, spre exemplu.

Competenta materiala s-a schimbat, mai exact s-a modificat criteriul valoric in materie fiscala. De la 500.000 de lei a crescut la 1.000.000 de lei plafonul pana la care competenta apartine tribunalelor administrativ-fiscale, peste aceasta suma, competenta revine curtii de apel. Initiativa laudabila de a mai incarca tribunalele (ma gandesc cu groaza la Tribunalul Bucuresti)a apartinut comisiei de la Senat, prima camera sesizata cu proiectul Legii nr. 76/2012.

S-a pastrat criteriul rangului local/judetean, respectiv central al autoritatii publice in partajarea competentei intre tribunal, respectiv curtea de apel. Practica a stabilit deja ca primeaza criteriul valoric asupra criteriului rangului autoritatii, in materie fiscala.

Nu s-a modificat caracterul subsidiar al reglementarii, continuand a fi prevazut la art. 10 alin. 1 din lege „daca prin lege organica speciala nu se prevede altfel„.

Desi art. 83 din Legea nr. 76/2012 prevede ca orice alte dispozitii contrare se abroga, chiar daca sunt cuprinse in legi speciale, acest articol nu se aplica referitor la competenta materiala care ar fi altfel reglementata prin lege organica speciala.

Chiar prin Legea nr. 76/2012 se prevede altfel, prin introducerea art. 10 alin. 1 ind. 1 in Legea contenciosului administrativ:
toate cererile privind actele adminsitrative emise de autoritatile publice CENTRALE care au ca OBIECT sume reprezentand finantarea nerambursabila din partea UE, INDIFERENT DE VALOARE, se solutioneaza in fond de sectiile de contencios administartiv si fiscal ale curtilor de apel. Aici criteriul valoric este ignorat raportat la obiectul special al cererii.

Acum pot fi intelese si dispozitiile art. 94 pct. 1 NCPC- Curtile de apel judeca in prima instanta, cererile in materie de contencios administrativ si fiscal, potrivit legii speciale.

Calea de atac consider ca a ramas recursul la instanta ierarhic superioara, prin modificarea art. 20 alin. 3 si nemodificarea art. 10 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, chiar daca legea nu prevede in mod expres inexistenta apelului (cum ar pretinde art. 460 NCPC). Altfel, in contencios adminitrativ si fiscal unele cauze ar fi susceptibile de apel, altele nu, in functie de valoarea creantelor fiscale, rangul autoritatii etc. Netemeinicia unora ar fi cenzurabila in apel, a altora nu, critica fiind limitata in recurs la motive de nelegalitate.

O modificare cu adevarat importanta o prezinta exceptia de nelegalitate, la care voi reveni in alt post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s